אוניברסיטת חיפה

תואר שני ושלישי במקרא

  • סוג הלימודים במוסד:
     לימודי תואר ראשון
  • אזור גיאוגרפי:
     חיפה והסביבה - הר הכרמל, חיפה 31905

אודות:
החוג למקרא מאפשר לתלמידיו להרחיב את ידיעותיהם ברקע התרבותי של עולם המקרא כמו גם בהשפעת ספר המקרא על היצירה היהודית במרוצת הדורות.
הלימודים כוללים: חקר הספרות המקראית בעת החדשה; היסטוריה של תקופת המקרא (ישראל ועמי המזרח הקדום); לשון המקרא ולשונות קרובות; אמונות ודעות; נוסח המקרא; תרגומים עתיקים; פרשנות יהודית; מקומו של המקרא בתולדות ישראל ובתרבותו.

מטרת הלימודים בתואר שני:
החוג שואף להקנות לתלמיד המתעניין בתנ”ך את ידיעת המקרא והבנתו באמצעות הכלים והשיטות של מחקר המקרא המודרני. תלמידי החוג לומדים את הרקע התרבותי של התנ”ך בעולם המזרח הקדום ואת השפעתו של התנ”ך על היצירה היהודית במהלך הדורות. התלמיד ירכוש כלים להמשך לימודי עצמאי ולהוראת התנ”ך בבתי הספר. הלימודים כוללים: חקר הספרות המקראית; פרשנות ישנה וחדשה;ערכים, אמונות ודעות; היסטוריה של תקופת המקרא (ישראל ועמי המזרח הקדום) ; לשון המקרא ולשונות קרובות; נוסח המקרא; תרגומים עתיקים; מקומו של המקרא בתולדות ישראל ובתרבותו.

תוכניות לימוד בתואר שני:
• תוכנית מ”א המקרא ועולמו -“במסגרת מסלול ב: מטרת הלימודים מטרת הלימודים להרחיב ולהעמיק את ידיעותיהם של הסטודנטים במקרא ובהיסטוריה של עם ישראל ושל שכניו בתקופת המקרא. התוכנית מיועדת בראש ובראשונה לענות על הצרכים של ציבור המורים למקרא בבתי הספר התיכוניים המתמודדים עם הוראת המקרא ותולדות עם ישראל בתקופת המקרא, אך היא תהא פתוחה גם לסטודנטים אחרים המבקשים להרחיב את ידיעותיהם בתולדות עם ישראל בעת העתיקה ובתרבויות המזרח הקדום, הקורסים שיוצעו במסגרת התוכנית יקיפו תחומים שונים בחקר המקרא ועולמו, ויתמקדו בªושאים המהווים חלק מתוכנית הלימודים בבתי הספר.
• תכנית משותפת עם החוג לארכיאולוגיה מטרת הלימודים מטרת הלימודים להרחיב ולהעמיק את ידיעותיהם של הסטודנטים במקרא ובארכיאולוגיה של תקופת המקרא.

מלגות:
למועמדים מצטיינים מוענקות מלגות מטעם החוג בהתאם לשיקול הדעת של ועדת המלגות בחוג. מלבד זאת מוענקות מלגות עידוד והצטיינות לתלמידים בכנס ל”ג בעומר.

מבנה הלימודים לתואר שלישי:
הלימודים לקראת התואר השלישי מחולקים לשני שלבים:
◄ תלמיד מחקר שלב א’ (לא יעלה על 12 חודשים).
◄ תלמיד מחקר שלב ב’.

אפשרויות תעסוקה:
בתחום התיירות, הוראה בבתי ספר ושל”ח (לבעלי תעודת הוראה), ומחקר אקדמי, חקר שפות מקראיות, מוזיאונים, עבודה בצמוד לארכיאולוגים.


כל מסלולי הלימוד של  אוניברסיטת חיפה


לימודים + נרשמים ללימודים  -כל ההצעות ללימודים בישראל יועצי הלימודים שלנו ישמחו לעזור לכם ללא תשלום בטלפון 073-2158649