מה זה לימודי תעודה והאם שווה לך ללכת על זה?

 המונחים "הכשרה מקצועית" או "לימודי תעודה" מתייחסים לכל הקורסים שמקנים בסופם תעודת גמר מקצועית ולא תואר ראשון. המכנה המשותף לתחומי הלימוד האלו הוא שבדרך כלל הלימודים מעשיים יותר ופחות תיאורטיים, ומכוונים לעיסוק במקצוע ספציפי, מה שנקרא "מסיימים את הקורס עם מקצוע ביד". יש גם הכשרות מקצועיות הדורשות תואר אקדמי קודם או ותק מקצועי (כמו שמאות מקרקעין או פסיכותרפיה), ואליהן לא נתייחס בכתבה זו.

 

בסוף הכתבה תופיע סקירה של רוב התחומים המציעים קורס מקצועי לפני תחילת העיסוק במקצוע. חלק מן התחומים מחייבים מעבר קורס כדי לעסוק בתחום (כמו חשמלאות או אופטיקה) ובחלק מן התחומים הקורס הוא אופציונלי, ואפשר ללמוד גם רק מהניסיון (כמו משחק או אינסטלציה). 

מרבית הקורסים אורכים מספר חודשים בלבד, אך יש גם הכשרות מקצועיות באורך 3-4 שנים, שמידת ההשקעה הנדרשת בהם דומה לתואר אקדמי (למשל לימודי רפלקסולוגיה). יש גם מסלולים שמציעים לימודי תואר בנוסף ללימודי התעודה (בד"כ לימודי האמנות, העיצוב והרפואה האלטרנטיבית).

דבר חשוב נוסף לדעת הוא שרבים מן המקצועות הנלמדים במסגרת של הכשרה מקצועית הם מקצועות מבוקשים מאוד בשוק, ובמקצועות אלו קל למצוא עבודה מיד אחרי סיום הלימודים (למשל תכנות אינטרנט או רתכות), אבל יש גם מקצועות שנראה מפתה מאוד ללמוד בגלל הקורס הקצר והפוטנציאל למשכורת גבוהה (למשל תיווך נדל"ן), אבל המציאות מלמדת שלא כל כך קל להיות מאלה שמתברגים בתחום היטב ומרוויחים את השכר הגבוה.

 

למי זה מתאים?

ההכשרות המקצועיות מתאימות לשני סוגים עיקריים של אנשים – מי שמעניין אותם תחום ספציפי שנלמד רק במסגרת של לימודי תעודה (למשל לימודי קונדיטוריה), ומי שמחפשים לרכוש מקצוע במהרה ולהתחיל לעבוד בו מיד (למשל לימודי נהגי אוטובוס). קבוצה זו נהנית מהיתרון הגדול של לימודי התעודה – ההשתלבות המוקדמת והפשוטה יחסית במקרים רבים בשוק העבודה בלי להשלים תואר אקדמי ארוך ובלי לחפש אחר סוגים שונים של משרות, סטאז’, התמחות וכד’.

כלומר, אם למדתי נגרות, ברור שאחפש משרה בנגרייה או במפעל עץ כלשהו. החיסרון בהכשרות המעשיות הוא שבתור שכיר, במקרים רבים קשה יותר להתקדם בעבודה מעבר לדרגה מסוימת, גם מבחינת סוג המשרה וגם מבחינת השכר. כלומר מי שסיימו לימודי הנדסאי מכונות או מזכירות רפואית למשל, יוכלו להתקדם במסגרת תפקידם ובהתאם לכישוריהם בעבודה בגבול מסוים, אך לא יהיו פתוחים בפניהם סוגי משרות נוספים. גם שכרם יהיה לרוב מוגבל יותר, אם כי לעיתים ירוויחו שכר נאה. זאת לעומת מסיימי התואר שבדרך כלל פתוחים בפניהם מגוון רב יותר של משרות שעשוי גם להתרחב בעקבות לימודי המשך לתואר שני או צבירת ותק וניסיון.

בוגרי הכשרה מקצועית שמחליטים להיות עצמאיים ולפתוח עסק בתחומם, למשל מאפרת שפותחת מכון קוסמטיקה או טבח שפותח מסעדה, יכולים ליצור לעצמם אפשרויות רבות הרבה יותר להתפתחות בעבודה ובשכר.

 

סוגי הכשרות מקצועיות בארץ

הנדסה, סביבה ומדעים מדוייקים – טכנאות והנדסאות ברוב סוגי ההנדסות, תכנות (למשל קורסים בהטמעת SAP, פיתוח DOT NET, קידום אתרים, פיתוח WEB, ניהול אפליקציות וכד’).

חינוך וטיפול – אילוף בע"ח, סיעוד וטרינרי, סייעים התפתחותיים, סייעים מאומנים (טיפול בקשישים), טכנאות שיניים, סיוע לרופאי שיניים, שיננות, פראמדיקים, ליצנות רפואית, קואצ’ינג, הדרכת טיולים, ליווי טיולים לחו"ל, מקצועות טיפוליים כמו דמיון מודרך, NLP, תרפיה באמנות, תרפיה באמצעות בע"ח, תרפיה בטבע, רפואה משלימה לסוגיה (רפלקסולוגיה, דיקור סיני, נטורופתיה, הומיאופתיה, שיאצו ועוד), אוסטיאופתיה, דולות, עיסוי, גרפולוגיה, מיסטיקה.

כלכלה עסקים ומשפט – אנליסט, גמולוגיה (יהלומנות), הנהלת חשבונות, ייעוץ השקעות, כתיבה טכנית, תיווך נדל"ן, תקציבאות.

שירותים ומלאכה, תשתיות ותחבורה – אופטיקה, אינסטלציה, רתכות, מסגרות, חשמלאות, נגרות, קצבות, מכונאות רכב, מנעולנות, מצילים, מקצועות דת, הפעלת מכשירי הרמה באתר בנייה, מנהלי עבודה באתר בנייה, קבלנות, נהגים, מורי נהיגה, בוחני רישוי רכב, סוכני מכס, סוכני נסיעות, ברמן, גינון, מזכירות, הטמעת ERP, ניהול רשתות, עיבוד שבבי ממוחשב CNC, טכנאי מחשבים, טכנאי מוצרי חשמל ביתיים.

תרבות אמנות ועיצוב – איפור, קוסמטיקה, עיצוב שיער, עיצוב אופנה, עיצוב חלונות ראווה, עיצוב נעליים, עיצוב פנים, עיצוב תקשורת אינטראקטיבית, מחול, משחק, סאונד, מוסיקה, קולנוע וטלוויזיה, קופירייטינג, תכשיטנות, עיתונאות, תרגום, הדרכת יוגה, אירובי, חדר כושר, טבחות וקונדיטוריה.

 

מידע נוסף על הכשרות מקצועיות בארץ תוכלו לקבל באתר שירותי התעסוקה הישראלי,  באתר הקרן והיחידה להכוונת חיילים משוחררים, באתר משרד הכלכלה ובמרכז הצעירים באזורכם.

 

המאמר נכתב בידי רותם בלאו, מנהלת פיתוח תכנים של i Decide – המרכז להכוונה מקצועית.




לימודים + נרשמים ללימודים  -כל ההצעות ללימודים בישראל יועצי הלימודים שלנו ישמחו לעזור לכם ללא תשלום בטלפון 073-2158649