אוניברסיטת חיפה

תואר שני באנתרופולוגיה

  • סוג הלימודים במוסד:
     לימודי תואר ראשון
  • אזור גיאוגרפי:
     חיפה והסביבה - הר הכרמל, חיפה 31905

אודות:
אנתרופולוגיה חוקרת את המשמעות שאנשים יוצקים לחייהם ולפעולותיהם. היא מתבוננת ברחוק ובאקזוטי בתרבויות זרות וגם בקרוב והמובן מאליו בחברה שלנו. דרך חקר קשת רחבה של תופעות חברתיות תרבותיות באמצעות שיטות מחקר איכותניות ואתנוגרפיות, המחקר האנתרופולוגי מאפשר להבין את ההיגיון הטמון בהתנהגות החברתית והתרבותית של בני האדם. מ”א באנתרופולוגיה מתאים למי שרוצה לרכוש נקודת מבט רב-תרבותית על המציאות החברתית, , להתמודד עם אתגרי ניהול תקשורת בונה בסביבות מורכבות, ולרכוש כלים יישומיים להנגשת ידע מקצועי לאנשים מרקעים מגוונים.
החוג לאנתרופולוגיה בחיפה הוא החוג היחיד בארץ שמלמד אנתרופולוגיה בלבד. החוג משלב בסיס חזק במדעי החברה וראייה הומניסטית מובהקת, ומושך אליו אנשים ממגוון של תארים ותחומי ידע. הלימודים מעניקים טעימה ממגוון התמחויות אנתרופולוגיות: זכויות אדם והתערבות הומניטרית, החיים בעיר, זיכרון קולקטיבי, תרבות פופולרית, רפואה, הולדה, ביוטכנולוגיות ועוד.
תוכנית התמחות יישומית באנתרופולגיה רפואית ופסיכולוגית הפועלת בחוג, וותכניות סמי-יישומיות נוספות שייפתחו בקרוב יוצרות ממשקים עם תחום הבריאות ובריאות הנפש מחד, והאקטיביזם לשינוי החברתי מאידך.

מסלולי לימוד:
◄ מסלול א’: עם כתיבת עבודת גמר מחקרית (תזה)
◄ מסלול ב’: עם בחינת גמר

אפשרויות תעסוקה:
שיטות המחקר האיכותניות והאתנוגרפיות שהתפתחו באנתרופולוגיה נחשבות כיום לכלים מרכזיים להבנה של סביבות מוסדיות מגוונות. כל מוסד המתמודד עם קהל רב-תרבותי נדרש להכרעות מורכבות ומשמעותיות בשאלה איך להתנהל מול תמהיל של אנשים – בין אם הם תלמידים, פציינטים, או לקוחות – הדוברים שפות שונות ומקיימים אורחות חיים מגוונים. לימודי אנתרופולוגיה מקנים ארגז כלים להבנת אתגרי הרב-תרבותיות והתמודדות עימם.

תכניות לימוד:
◄ התכנית באנתרופולוגיה תרבותית היא תכנית דינמית המעניקה הכשרה עיונית רב-תחומית לצד התנסות בשיטות מחקר איכותניות כמו תצפית, ריאיון אתנוגרפי וניתוח טקסטים במדיה החברתית. שילוב ייחודי זה פותח לתלמידים פתח למסע אינטלקטואלי בעקבות המקוריות והביקורתיות של מחקר אקדמי חדשני. סגל התכנית כולל חוקרים/ות עם ניסיון רב במחקר אנתרופולוגי באזורים גיאוגרפיים שונים – בהם יפן, קמבודיה, קנדה, הודו וישראל.
◄ תכנית התמחות יישומית באנתרופולוגיה רפואית ופסיכולוגית: תכנית חדשה ויחידה במינה בישראל המפנה מבט אנתרופולוגי ורותמת שיטות מחקר אתנוגרפיות לפיענוח סוגיות של בריאות וחולי בעולם רב-תרבותי והיפר-טכנולוגי. הסטודנטים/יות ילמדו לנתח מגוון מערכות רווחה, רפואה, בריאות ובריאות הנפש, ולבחון סוגיות של הנגשה וכשירות תרבותית בתוכן. התוכנית כוללת פרקטיקום המאפשר התנסות במחקר יישומי ורכישת כלים רגישי-תרבות לעבודה עם מטפלים ומטופלים מאוכלוסיות מגוונות. התכנית מיועדת לאנשי מקצוע בתחומי הבריאות והרווחה המעוניינים להטמיע גישה רגישת-תרבות במקומות עבודתם, וכן לבוגרי מדעי הרוח והחברה המתעניינים במבט בין-תרבותי על בריאות, חולי, רווחה, ומיטביות wellness).)

מלגות:
◄ מלגות לתואר שני: מלגות הצטיינות של הרשות ללימודים מתקדמים ניתנות לפי התקציב של הרשות בכל שנה. ניתן לקבל מלגת הצטיינות בשנה השנייה של התואר השני, במסלול עם תזה, בכפוף לציונים בשנה הראשונה ולעמידה ביעדים (הצעת מחקר מאושרת והתחייבות לסיים את כל קורסי המ”א בשנה השנייה).
◄ מלגות לדוקטורט: מלגות הצטיינות של הרשות ללימודים מתקדמים ניתנות לפי התקציב של הרשות בכל שנה. קול קורא מתפרסם בחודשי הקיץ וניתן להגיש מועמדות אליו.
◄ בנוסף לכך מתפרסמות מדי שנה מלגות בנושאים ספציפיים. ניתן למצוא מלגות שמתפרסמות מפעם לפעם בדף הפייסבוק של החוג לאנתרופולוגיה. רשימת מלגות מתפרסמת באופן שוטף גם באתר הרשות ללימודים מתקדמים. מומלץ להתעדכן לפחות אחת לשבועיים.


כל מסלולי הלימוד של  אוניברסיטת חיפה


לימודים + נרשמים ללימודים  -כל ההצעות ללימודים בישראל יועצי הלימודים שלנו ישמחו לעזור לכם ללא תשלום בטלפון 073-2158649