לעשות תואר שני או להסתפק בתואר ראשון

אז גמרנו את התואר ויצאנו לשוק העבודה. ראינו כי טוב, התנסינו בעבודות שונות, התחתנו ואולי אפילו הפכנו הורים. האם הגיעה השעה להמשיך לתואר שני? למה בעצם?

 

ישנם שלוש רמות לימוד באוניברסיטה : 

• בוגר אוניברסיטה (BA) – שהוא התואר הראשון.

• מוסמך אוניברסיטה (MA) – תואר שני: כשבתואר השני ישנם שני מסלולים, מסלול מחקרי הכולל תזה, בסופו יגיש הסטודנט עבודת מחקר ברמה גבוהה, ומסלול ללא תזה בו לא נדרש הסטודנט לעבודת מחקר, אך יידרש למבחן מסכם.

• דוקטור – הוא התואר השלישי.

 

כפי שאנו יודעים, במקצועות רבים, תואר אקדמי יהיה תנאי הכרחי לקבלת רישיון לעסוק במקצוע, כמו רפואה למשל, או פסיכולוגיה. יחד עם זאת בעלי מקצוע רבים אחרים, יידרשו לתואר בבואם להתקבל למשרה מסוימת, גם אם החוק אינו מחייב זאת. כך יהיו למשל, במקצועות מדעי המחשב, הוראה, ואפילו במשרדים מסוימים לתפקיד מנהלות המשרד.

 

מלבד ההצטרפות לשוק העבודה אותה מקל התואר קיים גם השיקול של גובה השכר. במקומות רבים יקבלו בעלי תארים מתקדמים תוספות שכר בביצוע עבודתם, כמו למשל במשרדי ממשלה או אוניברסיטאות. במקומות אחרים, לא תהיה לכך בהכרח משמעות שתגולם בשכר.

 

לרוב את ה- תואר ראשון, אנו עושים בשנות העשרים המוקדמות. אחרי שסיימנו את הצבא, ויצאנו לטיול אנחנו ממהרים לחזור ללימודים. המסלול היותר שכיח הוא, שבשלב הזה נמצא את עצמנו משתלבים בשוק העבודה, ונתחיל לפלס את דרכינו במקומות העבודה השונים, או בדרכינו העצמאית, ובמקביל מוצאים בני זוג ועוד לא הספקנו להביט כה וכה והנה אנחנו מטופלים גם בילדים.

 

ומה לגבי תואר שני?

 

כאשר מפעם בנו הרצון ללימודי המשך, הדבר ימצא אותנו לרוב כבר באמצע החיים. כלומר, אין אנו בהכרח אותם צעירים חסרי דאגות, הלומדים (לרוב) על חשבון ההורים, או אפילו מתגוררים אצלם, אלא מנהלים חיים עצמאיים משלנו. כבר טעמנו את טעם העבודה, את הצורך והיכולת בלהתפרנס לבד, והשאלה הנשאלת היא – האם כדאי להמשיך וללמוד? מה ניתן ללמוד ל- תואר שני ומה הדבר דורש? האם המאמץ שווה את זה? נבחן את הגורמים המרכזיים בשיקולי ההחלטה ונראה היכן אנו ביחס אליהם.

 

תחומי הלימוד:

כמעט כל תחום לימודים כיום, כולל לימודי המשך או לימודי הסמכה. תנאי לקיום לימודים לתואר שני בתחום מסוים נובע בעיקרו מצורך השוק ומביקוש בהתאם. עם זיהוי הצורך יפעלו מוסדות הלימוד לבניית תוכנית לימודים תואמת ואישורה במועצה להשכלה גבוהה.

 

תנאי קבלה:

אלו משתנים בהתאם לתחום הלימודים, אך תמיד יידרש תואר ראשון שניתן על ידי מוסד אקדמי מוכר. לעיתים יידרש ממוצע ציונים מסוים ולפעמים גם המלצות או ניסיון מקצועי רלוונטי.

 

זמן הלימודים:

מסלולי הלימודים לתואר השני נמשכים לרוב כשנתיים, פעם או פעמיים בשבוע. מאחר ועליכם להצליח ללמוד תוך כדי המשך החיים הרגילים (עבודה, משפחה וילדים) הרי שבאמת נדרש פה מאמץ, אך הוא אינו בלתי אפשרי.

 

עלות הלימודים:

זהו לרוב אחד הגורמים היותר בעיתיים. הלימודים לתואר שני, על אף היותם קצרים יותר מהתואר הראשון, הרי שהם יקרים יותר. ההפרש יכול להגיע לפי 2 או פי 3. סיבת ההפרש תהיה לרוב עקב איכות התואר ובכירות המרצים.

 

מלגות:

יחד עם זאת, קיימת מערכת ענפה ביותר של הענקת מלגות, שרצוי בהחלט לבדוק אותה לעומק.

נוכל למצוא סוגי מלגות עבור:

עובדים במקומות עבודה מסוימים.

- עולים חדשים.

- לבעלי צרכים מיוחדים.

- על פי מצב כלכלי.

- על פי מצוינות.

- עבור מחקר ופיתוח.  

- ועוד...

 

ניכר כי תואר מתקדם מצריך בדרך כלל מהלומד אותו, משמעת עצמית גדולה יותר גבוה ויכולת ריכוז מפותחת.

כיוון שהלימודים מצומצמים ליום או יומיים בשבוע, הרי שאת מרבית החומר תידרשו ללמוד לבד בבית, ולרוב בשפה האנגלית. 




מאמרים נוספים בתחום כללי

לימודים + נרשמים ללימודים  -כל ההצעות ללימודים בישראל יועצי הלימודים שלנו ישמחו לעזור לכם ללא תשלום בטלפון 073-2158649