כיצד לבחור את מוסד הלימודים?

ההחלטה מה ללמוד וההחלטה היכן ללמוד מושפעות האחת מהשניה, ובכל זאת ניסינו לבודד כאן את השיקולים לגבי ההחלטה דרך מענה על כמה שאלות חשובות:

קבלה – לאן אני מתקבל? והאם אני מוכן לשפר ממוצעי בגרויות ופסיכומטרי כדי להגיע למוסד לימוד מסוים או שיותר חשוב לי להתחיל כבר ללמוד? יש מקצועות שמקום הלימוד שתבחרו יהיה כנראה גורם מכריע לכמה יהיה לכם קל או קשה למצוא עבודה אחרי התואר, למשל הנדסת תוכנה. במקרים האלה יהיה אולי שווה להשקיע בכמה קורסים או במכינה כדי לנסות להתקבל למקום יוקרתי ונחשב יותר. בחלק אחר מהמקצועות, כגון עבודה סוציאלית, מקום הלימודים הוא לא בהכרח מה שיכריע לאיזה מקום עבודה תתקבלו בעתיד. איך יודעים? בודקים עם אנשים שעוסקים בתחום מה חשיבות מקום הלימודים למציאת עבודה לאחר מכן.

אוניברסיטה או מכללה – אם אתם מתחילים ללמוד מקצוע שאפשר ללמוד אותו בשני סוגי המוסדות תצטרכו להחליט האם ללמוד באחת מהמכללות ברחבי הארץ או דווקא באוניברסיטה [ראו פירוט בכתבה נפרדת ’אוניברסיטה או מכללה’]. האוניברסיטאות עדיין ’נחשבות’ יותר במרבית המסלולים מאשר רוב המכללות, אולם במכללות רבות סטודנטים מדווחים על תחושה של יחס אישי יותר, פחות ’המוניות’, יותר קשר עם הסגל האקדמי ויותר השקעה בסטודנט. בנוסף, בתחומים מסוימים כגון תקשורת, התואר במכללה נחשב להרבה יותר מעשי מאשר התואר באוניברסיטה.

שכר לימוד – כמה אני יכול לשלם לשנת לימוד? יש מכללות פרטיות שגובות שכר לימוד כפול ואפילו משולש משכר לימוד אוניברסיטאי רגיל, וצריך לקחת זאת בחשבון. במכללות אחרות שכר הלימוד יהיה אוניברסיטאי רגיל. בידקו גם את המלגות שאתם עשויים להיות זכאים להן דרך אתר היחידה להכוונת חיילים משוחררים.

מגורים – האם אני מחפש מוסד לימוד קרוב לבית כדי להמשיך לגור בבית? או מוכן ורוצה לגור בדירה שכורה או במעונות של מוסד הלימוד? לפעמים היציאה מהבית היא חוויה מצוינת, שתורמת להתפתחות אישית. אבל יש אנשים שדווקא טוב להם להשאר בבית וליהנות מהחיסכון הכספי, להיות עם המשפחה ואולי אף לתמוך בה, ושיקולים נוספים.

התאמה – אם גם אחרי שעברתם על 4 הסעיפים הקודמים, אתם עדיין מתלבטים בין כמה מוסדות לימוד, כדאי לבדוק את ההתאמה שלכם למקום שתבלו בו את השנים הבאות שלכם. זהו כמובן המשתנה הקשה ביותר לפיצוח. לכל מוסד לימוד יש יתרונות וחסרונות, אווירה לימודית וחברתית שונה, ויכול להתאים לכם יותר או פחות. שלוש הדרכים החשובות ביותר לבירור על מוסדות הלימוד השונים הן בירור עם מכרים, חיפוש באינטרנט וביקור בימים הפתוחים של מוסדות הלימוד. ראשית כדאי לבדוק האם יש אדם שאנו מכירים שלמד את התחום שאנו מעוניינים בו או תחום קרוב אליו, ולבקש ממנו שיסביר לנו מניסיונו על מוסדות הלימוד השונים, על המוסד שהוא לומד בו, על אופי הקורסים ועל המרצים. בנוסף, כדאי להיכנס דרך האינטרנט לאתרי המוסדות השונים, להתרשם מהאתר, למצוא את הידיעון או השנתון (= רשימת הקורסים הנלמדים) של המקצוע המבוקש ולבדוק אילו קורסים מעביר כל מוסד, על מה הוא שם דגש ומהם שמות המרצים. אחרי הבדיקות הראשוניות הללו מומלץ מאוד ללכת ליום הפתוח שעורכות כל האוניברסיטאות והמכללות כדי למשוך אליהן סטודנטים חדשים, להתרשם מהמוסד, להיכנס לאחד הקורסים, לשבת קצת על הדשא ולשוחח עם סטודנטים ותיקים. אפשר כמובן גם להתקשר למוסד הלימוד שאתם מתלבטים לגביו, לקבל מידע דרך הטלפון, ולפעמים גם לקבוע פגישה עם יועץ מוסד הלימוד שיוכל לענות על שאלות. יש מוסדות לימוד שמסכימים לתת מספרי טלפון של בוגרים שיכולים לספר לכם על הלימודים. בכל מקרה, מומלץ מאוד לשקול לתת צ’אנס גם למקומות לימוד שלא חשבתם עליהם, לפעמים ביקור בקמפוס מגלה שהמקום הרבה יותר אטרקטיבי עבורכם ממה שחשבתם ולפעמים להיפך. בידקו לפני שתבחרו.

 

המאמר נכתב בידי רותם בלאו, מנהלת פיתוח תכנים של i Decide המרכז להכוונה מקצועית.




מאמרי הכוונה נוספים בתחום כללי

לימודים + נרשמים ללימודים  -כל ההצעות ללימודים בישראל יועצי הלימודים שלנו ישמחו לעזור לכם ללא תשלום בטלפון 073-2158649