לימודי תואר או לימודי תעודה?

 התשובה הכללית היא שלימודי התעודה הם מעשיים יותר ולימודי התואר עיוניים יותר. אם הדבר החשוב לכם ביותר הוא להתחיל לעסוק מוקדם יותר במקצוע מעשי שרכשתם, פעמים רבות הבחירה הנכונה ביותר עבורכם תהיה לימודי התעודה. לדוגמא, קורס הנהלת חשבונות או קורס עיבוד שבבי יביאו אתכם לתחום ספציפי בזמן קצר יותר מתואר.

 

מעבר לכך, התשובה תלויה מאוד בתחום. יש תחומים שאין בהם כלל לימודים אקדמיים בארץ כמו רפואה אלטרנטיבית וטבחות, ולכן האופציה היחידה היא לימודי תעודה. מן העבר השני יש תחומים שבהם אין אפשרות לעסוק כלל ללא תואר כמו עריכת דין וריפוי בעיסוק.

 

יש תחומים אחרים שניתן להשתלב בהם עם תואר או ללא תואר. האם עדיף תואר? בדרך כלל כן, אבל כל מקרה לגופו. לדוגמה, לאדם המעוניין להיות שחקן יתאימו יותר לימודי התעודה במשחק מאשר לימודי התואר הראשון בתיאטרון. מצד שני, אם הוא ירצה להותיר את האופציה להמשיך לתארים מתקדמים פתוחה, ואם מעניינים אותו גם הצדדים התיאורטיים, המחקריים והפחות יישומיים במקצוע, הרי שהלימודים האקדמיים הם, כנראה, המתאימים יותר עבורו.

 

חשוב מאוד לדעת שבמרבית התחומים תואר אקדמי פותח דלתות שהיה קשה או בלתי אפשרי לעבור דרכן בלי התואר. למשל במגזרי תעסוקה שונים תואר אקדמי ראשון ואחר כך שני הם תנאי לקבלת תוספת שכר. יש ארגונים שמאפשרים לחסרי תואר קידום רק עד דרגה מסוימת, ומעבר לכך כבר דורשים תואר אקדמי, למשל משרות בבנק. נפוץ להיתקל גם במודעות דרושים למשרות שדרישת חובה בהן היא תואר אקדמי כלשהו. משרות רבות אמנם לא דורשות תואר באופן רשמי, אבל בפועל יתנו עדיפות למועמד עם תואר על פני מועמד שסיים לימודי תעודה באותו תחום.

 

 המאמר נכתב בידי רותם בלאו, מנהלת פיתוח תכנים של i Decide המרכז להכוונה מקצועית.




מאמרי הכוונה נוספים בתחום כללי

לימודים + נרשמים ללימודים  -כל ההצעות ללימודים בישראל יועצי הלימודים שלנו ישמחו לעזור לכם ללא תשלום בטלפון 073-2158649