היחידה ללימודי המשך והשתלמויות של אוניברסיטת תל אביב

שימוש בכלים של פסיכולוגיה חברתית בטיפול

  • סוג הלימודים במוסד:
     לימודי תעודה
  • אזור גיאוגרפי:
     גוש דן

בואו ללמוד ולרכוש כלים של
פסיכולוגיה חברתית בטיפול!

מטרת התוכנית:
הקורס עוסק בטיפול המתבסס על הקשר שבין הסביבה שבה חי האדם ועולמו הפנימי ושם במרכזו את השיקוף וההבנה של השפעות חברתיות על האדם

מטרות ועמדות:
● הלומד יהיה מסוגל להתייחס להיבטים המדיקו-לגלים בפסיכותרפיה
● הלומד יהיה מסוגל לנהל טיפול לפי שיטת ה RGFT לפי התוויות
ברורות בהנחיית מנחה
● ועוד...

◄ הלימודים כוללים למידה מעשית!

קהל היעד:
אנשי מקצוע בעלי תואר אקדמי העוסקים בתחומי: פסיכיאטרייה, פסיכולוגיה, עבודה סוציאלית, טיפול באומנות, בפסיכודרמה, דרמותרפיה, גשטלט, יעוץ חינוכי, יעוץ ארגוני, הרפואה והסיעוד.

השאר/י פרטים ללא כל התחייבות וקבל/י את כל המידע אודות שימוש בכלים של פסיכולוגיה חברתית בטיפול ביחידה ללימודי המשך והשתלמויות של אונ’ ת"א.


יוזם מנחה ומפתח השיטה:
דר’ איגור סלגניק הינו רופא ופסיכותרפיסט מומחה בפסיכיאטריה, מנהל מחלקה פסיכיאטרית במרכז רפואי "שער מנשה", מרצה במסגרות אקדמיות שונות: טכניון, אוניברסיטת תל אביב, אוניברסיטת באר - שבע ומכללות שונות ובבתי חולים ומרפאות שונות.

סגל ההוראה:
ד"ר איגור סלגניק, ד"ר פטר סויפר - מרכז רפואי לבריאות הנפש "שער מנשה".על התכנית:
"כי האדם עולם ומלואו" – אין כמו המשפט הזה כדי להבליט את הקשר בין הסביבה שבה חי האדם ועולמו הפנימי. הקורס עוסק בטיפול המתבסס על הקשר הזה ושם במרכזו את השיקוף וההבנה של השפעות חברתיות על האדם.
אנו והמטופלים שלנו בנויים מאינספור השפעות חברתיות ותרבותיות. טיפול יעיל בבעיה ספציפית מחייב היכרות מעמיקה עם השפעות אלו.
כל אחת מהדמויות החשובות לנו שפגשנו במהלך חיינו מעצבת אותנו, את עמדותינו, את עולמנו הרגשי ובסופו של דבר - גם את התנהגותנו. חלק מההשפעות הללו, מבלי שזה מחלחל לתודעת האדם, הופכות אותו לעיתים למעין רובוט המבצע מלאכה שלא לו, וזאת על פי ה"תוכנה" שנכתבה על ידי אנשים אחרים שעכשיו הפכו לדמויות הפנימיות שלנו ונהיו חלק מעולמו. הקונפליקטים הרבים המתרחשים בין הדמויות הפנימיות האלה בינן לביו עצמן ולבין הקבוצות ההשתייכות העכשוויות עשויים לגרום לאדם לעבור משברים נפשיים עד לדרגה של הפרעות נפשיות של ממש.

על השיטה:
דר’ איגור סלגניק פיתח לפני מספר שנים עם עמית נוסף, ד"ר פטר סויפר , שיטת פסיכותרפיה וייעוץ ייחודית שמתבססת בעיקר על פסיכולוגיה חברתית.
הטיפול מציב כאחת ממטרותיו החשובות להעלות לתודעה השפעות חברתיות שאדם נתון להן ושבחלקן לא מודעות. הטיפול מאפשר למטופל להבין בצורה טובה יותר את כוחות הנפש הפועלים בתוכו ולעזור להסתגלות טובה יותר לחברה שבה הוא חי. הטיפול מתבסס על מספר תיאוריות שמקורן בפסיכולוגיה החברתית ובנוסף לכך תיאוריות של יחסי אובייקט, Learning Theory, Attachment Theory, Gestalt Theory Transactional Analysis, Eric Berne, תורת הכאוס ואחרות.
חולים עם בעיות נפשיות שונות ומגוונות כבר טופלו בהצלחה בשיטה החדשה. היא הוכיחה את עצמה כמאוד יעילה ומביאה לתוצאות מהירות יחסית לשיטות המקובלות היום. השיטה מתאימה לקבוצות גיל שונות, כולל גם גיל השלישי שבו התמוטטות של מערכת התמיכה קרי, קבוצות השתייכות, הופכת לבעיה מרכזית.

מטרות ועמדות:
● הלומד יבין את עקרונות של הגדרות שונות של פסיכותרפיה , יידע להבחין בהבדל ובמשותף שבניהן
● הלומד יפנים את השוני ביחסי מטפל – מטופל ובמקום שתופס המטפל בטיפול - בגישות
פסיכותרפויטיות שונות
● הלומד יהיה מסוגל להתייחס להיבטים המדיקו-לגלים בפסיכותרפיה
● הלומד יהיה מסוגל לנהל טיפול לפי שיטת ה RGFT לפי התוויות ברורות (בהנחיית מנחה)
ידע:
● עקרונות של הטיפול הפסיכותרפויטי ככלל ושל הטיפול הפסיכותרפוטי קצר – מועד כפרט
● גישות שונות של טיפול פסיכותרפויטי קצר מועד, ההבדל והמשותף שביניהם
● הבסיס התיאורטי של Reference Group Focused Therapy : תיאוריות מתחום של פסיכולוגיה חברתית, תיאורית למידה, Attachment Theory , Theories of Multiple Selves , תורת הכאוס
● עקרונות של Reference Group Focused Therapy
● כלים לאבחון ובניית תוכנית טיפולית לפי RGFT

מיומנויות:
הפנמה ויישום של גישה פסיכותרפויטית בטיפול נפשי יכולת לאבחן את ההיבטים של השפעות חברתיות על המטופל לפי עקרונות ה- RGFT עם הבנת הקשר בין אותם ההיבטים וההפרעות הנפשיות שמהן סובל המטופל יכולת להגדיר התוויות וגבולות של ההתערבות בשיטת ה RGFT ב setting הטיפולי יכולת לנהל התערבות לפי שיטת ה RGFT (בהנחיית מנחה)

תכנים:
● ביסוס הצורך בשיטה פסיכוטרפויטית אינטגרטיבית הרואה את האדם והמרקם החברתי שלו כאחד.
● היסטוריית התפתחות השיטה.
● מיקום השיטה בין השיטות הפסיכוטרפויטיות הידועות.
● השלכות השיטה על תחומים שונים כמו טיפול נפשי, מניעת הפרעות נפשיות, פסיכולוגיה
ארגונית, חינוך ואחרים.
● הדגמה מעשית של השיטה ע"י המנחה בקבוצת המשתתפים
● הצגת כלים תיאורטיים רבי עוצמה מתוך הפסיכולוגיה החברתית - הכרת מושגים,
תהליכים, ניסויים חשובים. דרך ההצגה מגוונת, מלאת דוגמאות מחדר הטיפול.
● Theories of Multiple Selves
● Reference Group Focused Therapy -RGFT- הנחות תיאורטיות בסיסיות.
- הנחות טיפוליות בסיסיות.
- ניתוח אירועים מכוננים -Trigger Event Analysis -TEA
● מבוא, סיווג האירועים, הערכה סובייקטיבית ואובייקטיבית של הארועים.
● Person-bound Trigger Events
● Reference Group – bound Trigger Events
● קוים מנחים לטיפול Treatment Guidelines
● Patient Selection Criteria
● ועוד...למידה מעשית:
● חזרה על טכניקות RGFT תוך כדי דיון קבוצתי.
● התנסות ב- RGFT בתוך הקבוצה בפיקוח מנחה.
● טיפול לדוגמא בשני מטופלים בנוכחות הקבוצה ודיון.
● דיון וסיכום.

שיטות הלימוד:
דיונים תיאורטיים, תרגולים בקבוצות קטנות, טיפול "לדוגמה" ועוד.

קהל היעד:
אנשי מקצוע בעלי תואר אקדמי העוסקים בתחומי: פסיכיאטרייה, פסיכולוגיה, עבודה סוציאלית, טיפול באומנות, בפסיכודרמה, דרמותרפיה, גשטלט, יעוץ חינוכי, יעוץ ארגוני, הרפואה והסיעוד.

מבנה התוכנית:
הקף: סמסטר א’, 14 מפגשים בני 5 שעות כל אחד, 70 שעות אקדמיות סה"כ.

כל מסלולי הלימוד של  היחידה ללימודי המשך והשתלמויות של אוניברסיטת תל אביב


לימודים + נרשמים ללימודים  -כל ההצעות ללימודים בישראל יועצי הלימודים שלנו ישמחו לעזור לכם ללא תשלום בטלפון 073-2158649