האוניברסיטה העברית בירושלים

תואר ראשון בספרות

  • סוג הלימודים במוסד:
     לימודי תואר ראשון ,לימודי תואר שני
  • אזור גיאוגרפי:
     ירושלים והסביבה,שפלה - הר הצופים ירושלים 91905

תואר ראשון בספרות באוניברסיטה
העברית בירושלים!

ספרות כללית והשוואתית:
מבנה הלימודים מבוסס על איזון בין שלושה תחומים עיקריים:
● צורות וז’אנרים ספרותיים
● תקופות, יצירות ומחברים מרכזיים בספרות העולם
● פואטיקה ותורת הספרות

ספרות עברית, יידיש ופולקלור:
בחוג שלושה תחומים: ספרות עברית, יידיש ופולקלור יהודי והשוואתי.
- במסגרת החוג מתקיימים גם לימודים לתארים מתקדמים.
- התלמידים רשאים ללמוד בחוג כחוג ראשי או כחוג משני.

השאר/י פרטים ללא כל התחייבות וקבל/י את כל המידע אודות
תואר ראשון בספרות באוניברסיטה העברית בירושלים.


◄ ספרות כללית והשוואתית:
כמשתמע משמו של החוג, תחום עיסוקו רחב ומגוון וכולל את ספרות העולם על היבטיה השונים.
בהעדר כל אפשרות מעשית לכסות תחום אינסופי זה בהגדרתו הכוללת, מציע החוג
תכנית לימודים המתבססת על מבחר של מגמות ונושאים, תוך שיתוף פעולה הדוק עם חוגים ספרותיים וחוגים רלוואנטיים אחרים.
- סגל המורים מייצג מגוון פלורליסטי של גישות תאורטיות ומתודולוגיות.

מטרות הלימודים:
● להקנות לתלמידים מושגי יסוד בתורת הספרות, הן מנקודת ראות היסטורית (התפתחויות בתולדותיה של תורת הספרות) והן מנקודת ראות אנליטית.
● להעמיק ולחדד את ההבנה ואת יכולת הניתוח של טקסטים, צורות וז’אנרים ספרותיים, תוך שימוש במתודות שונות ותוך השוואה בין יצירות מספרויות שונות. לפתח את כישוריהם הפרשניים של התלמידים ולעודדם לקרוא יצירות ספרות בהקשרים ספרותיים, היסטוריים ורעיוניים.

● להכיר תקופות, יצירות ומחברים מרכזיים בספרות העולם, ולרכוש בכך ידע בסיסי בקאנון ההיסטורי של ספרויות אלה.
● להאיר את הספרות מנקודת ראות בין-תחומית ביחסיה עם תחומים שכנים כגון: פילוסופיה, בלשנות, פסיכואנליזה, פולקלור, אמנות פלאסטית, תאטרון, קולנוע וכו’.
● להכשיר להוראת הספרות הכללית במוסדות החינוך (על פי תכניות הלימודים הנוכחיות, כהשלמה להוראת הספרות העברית).

- התלמידים רשאים ללמוד בחוג כחוג ראשי או כחוג משני.

מבנה הלימודים מבוסס על איזון בין שלושה תחומים עיקריים:
● צורות וז’אנרים ספרותיים
● תקופות, יצירות ומחברים מרכזיים בספרות העולם
● פואטיקה ותורת הספרות

כמו כן, על סמך ההנחה שעיסוק רציני בטקסטים מחייב היכרות עם הלשונות בהם נכתבו ואינו יכול להתבסס על תרגומים בלבד, דורש החוג מתלמידיו ללמוד במהלך לימודיו לתואר שפה זרה שנייה בנוסף לאנגלית
(כגון: צרפתית, גרמנית, רוסית, ספרדית, איטלקית, יוונית, רומית, יידיש, ערבית, סינית, יפנית, סנסקריט ועוד...) ברמת ’מתקדמים’.

- פטורים מחובה זו התלמידים שיעמדו בבחינות פטור מטעם יחידת הלשון.
- במסגרת החוג מתקיימים גם לימודים לתארים מתקדמים.◄ ספרות עברית, יידיש ופולקלור:
בחוג שלושה תחומים: ספרות עברית, יידיש ופולקלור יהודי והשוואתי.
- במסגרת החוג מתקיימים גם לימודים לתארים מתקדמים.
- התלמידים רשאים ללמוד בחוג כחוג ראשי או כחוג משני.

● תחום הספרות העברית:
הספרות העברית מצטיינת בעושר, רבגוניות, יופי נדיר וגם בהיסטוריה ארוכה ומרתקת.
הלימודים בתחום הספרות העברית מקנים לתלמידים היכרות מעמיקה עם יצירות הספרות העברית לתקופותיה ולסוגיה.
הלימודים מיוסדים על קריאה קרובה ביצירות המשולבת בדרכי עיון ביקורתיות ושיטות מחקר ותאוריה מגוונות מתחומי הספרות והאסתטיקה וגם מתחומי מחקר של מדעי החברה דוגמת אנתרופולוגיה, פסיכולוגיה ועוד. השילוב הזה נועד לחשוף את ייחודה של היצירה הבודדת ואת איכויותיה הספרותיות ובה בעת להצביע על זיקותיה ליצירות ולז’אנרים עבריים וזרים שעמן היא מקיימת קשרי גומלין שונים, וגם על תהליכים היסטוריים, חברתיים ותרבותיים שהשפיעו על עיצובה.

תחום הספרות העברית מורכב משלושה מדורים היסטוריים, מלימודים בתורת הספרות וביצירות מופת מספרות העולם, ומהדגש בלימודי תרבות. המדורים הם: (א) האגדה והספרות העממית; (ב) השירה והפיוט מחתימת המקרא עד המאה הי’ח; (ג) הספרות העברית החדשה מהמאה הי’ח ועד ימינו.

הדגש בלימודי תרבות מיוסד על חקר הספרות כתרבות תוך ניתוח
ותיאור המנגנונים התרבותיים העומדים בבסיסה.

● תחום לימודיי היידיש:
הלימודים בתחום היידיש כוללים לימודי לשון וספרות מן המאה הי’ד ועד ימינו.

● תחום הפולקלור היהודי וההשוואתי:
הלימודים בתחום עוסקים בהקניית ידע והבנה בסיסית בתחומי היצירה והתקשורת הייחודיים לתרבות העממית, וכוללת את תחומי הפולקלור הבאים:
הספרות העממית בעל-פה ובכתב בלשונות היהודים השונות; האמנות העממית והתרבות החומרית בקהילות ישראל לדורותיהן; האמונות העממיות, הדת העממית, המנהגים והטקסים בחברה היהודית. כל זאת תוך השוואה לקבוצות אחרות בארץ ובעולם.הלימודים משלבים לימודי תאוריה והצגת נושאים מרכזיים של הפולקלור בצד התנסות בשיטות המחקר הנהוגות בחקר הפולקלור. שיטות אלה כוללות תיעוד תרבות עממית באמצעים מגוונים ובהם ראיונות, תצפיות ועוד, הנלמדות בקורסי החוג.

הצטיינות בלימודים:
החל משנת הלימודים השנייה, מוצעים פרסים בעבור הצטיינות בלימודים ובעבור כתיבת עבודות במסגרת הקורסים השונים המוצעים בתחום.

ארכיון מחקר:
לרשות התלמידים יעמדו ארכיוני המחקר של המרכז לחקר הפולקלור, ובהם ארכיון פתגמים, ארכיון להומור ישראלי, ארכיון גלויות יהודיות וארכיון שיקופיות בנושאי תרבות עממית יהודית.

הדגש לימודים לבוגר:
ניתן ללמוד הדגש לימודים בפולקלור יהודי והשוואתי באחד מתחומי התכנית הנזכרים לעיל, וזאת במסגרת לימודים בתכנית הרב-תחומית או לימודים משלימים במסגרת המסלול החד-חוגי.

פעילויות נוספות:
בצד אלה מקיים החוג גם מפגשים עם סופרים ומשוררים, סמינריונים וימי עיון חוגיים. החוג מוציא שני כתבי-עת מחקריים בתחום הספרות העברית ובתחום הפולקלור ומעניק פרסים לתלמידים מצטיינים.

כל מסלולי הלימוד של  האוניברסיטה העברית בירושלים


לימודים + נרשמים ללימודים  -כל ההצעות ללימודים בישראל יועצי הלימודים שלנו ישמחו לעזור לכם ללא תשלום בטלפון 073-2158649